Algemene voorwaarden

Artikel 1. DEFINITIES
De onderstaande namen hebben binnen deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:
a. Bamdesign: de onderneming Sabrina Wendlerova met ondernemingsnummer 0683.710.735, met adres te Sint-Kristoffelstraat 18, 3500 Hasselt en met email adres info@bamdesign.be.
b. Klant: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die bij Bamdesign producten aankoopt en/of aan Bamdesign de opdracht geeft tot het verlenen van diensten.
c. Consument: Elke natuurlijke persoon in de hoedanigheid van Klant die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs of beroepsactiviteit vallen.
d. Partijen: de Klant en Bamdesign.
e. Product: het voorwerp van één of meerdere Overeenkomsten bestaande uit dienstverlening en/of licentiëring van (intellectuele) eigendom op het vlak van grafische vormgeving, lay-out, illustraties, webdesign, animaties, drukwerk, redactie en bewerking van teksten (copywriting), ontwerpen en voeren van marketingcampagnes, bewerking (redesign) van digitale vormgeving, creatie van digitale content, adviesverlening en begeleiding, en/of overige activiteiten van grafische vormgevers en kunstenaars.
f. Overeenkomst: iedere overeenkomst waarbij Bamdesign er zich toe verbindt een Product te leveren aan de Klant. De Klant verbindt er zich op zijn beurt toe de prijs daarvan te betalen. 

Artikel 2. PERSOONSGEGEVENSBESCHERMING (PRIVACY) Uw persoonsgegevens worden verwerkt door Bamdesign, voornoemd. De verwerking gebeurt voor klantenbeheer op basis van de contractuele relatie als gevolg van uw bestelling, en om u af en toe op de hoogte te houden van nieuwe producten, diensten of activiteiten (direct marketing) op basis van het gerechtvaardigd belang van Bamdesign om te ondernemen. Wenst u niet dat Bamdesign uw persoonsgegevens verwerkt met het oog op direct marketing? Dan volstaat het om dit mee te delen via info@bamdesign.be. Via dat adres kan u ook altijd vragen welke gegevens wij over u verwerken en ze verbeteren of laten wissen, of vragen om ze over te dragen.
Bent u het oneens met de manier waarop wij uw gegevens verwerken? Dan kan u zich wenden tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te Drukpersstraat 35, 1000 Brussel (www.privacycommission.be). 

Artikel 3. TOEPASSELIJKHEID
1. De Klant erkent kennis genomen te hebben van deze algemene voorwaarden. De Klant aanvaardt dat deze in hun geheel van toepassing zijn op alle huidige en toekomstige Overeenkomsten tussen Bamdesign en de Klant.
2. Afwijkingen van, en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn enkel geldig als zij uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.                    Deze algemene voorwaarden hebben steeds voorrang op deze van de Klant. 

Artikel 4. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
1. Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat een bestelling schriftelijk werd aanvaard door zowel de Klant als Bamdesign. Bamdesign en de Klant komen uitdrukkelijk overeen dat door ge- bruik te maken van elektronische communicatievormen een geldige Overeenkomst tot stand komt, op voorwaarde dat de bestelling door beide Partijen werd aanvaard. Het ontbreken van een gewone, digitale of elektronische gekwalificeerde handtekening doet niet af aan de verbindende kracht van het aanbod en de aanvaarding daarvan. De elektronische bestanden van Bamdesign gelden hierbij, voor zover de wet dat toelaat, als een vermoeden van bewijs. 

2. Alle offertes, in welke vorm ook, zijn 5 werkdagen geldig, tenzij de offerte een andere termijn vermeldt.
3. Bamdesign behoudt zich het recht voor om een bestelling te weigeren van een Klant waarmee een geschil loopt of in het verleden een geschil gerezen is. 

Artikel 5. PRIJZEN
1. Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro en zijn inclusief taksen. In het geval een niet Consument als Klant optreedt, kan de prijs exclusief taksen worden aangeduid. Kennelijke, overduidelijke of evidente onjuistheden in de prijsopgave kunnen ook na de totstandkoming van de Overeenkomst door Bamdesign worden gecorrigeerd.
2. De individuele productprijzen worden steeds weergegeven zonder eventuele extra kosten (zoals verzendkosten) die steeds ten laste van de Klant zijn. Aan Consumenten worden eventuele extra (verzend)kosten ten laatste meegedeeld voordat de Consument zijn of haar bestelling definitief maakt.
3. Bamdesign houdt zich het recht voor om de prijzen op elk moment te wijzigen, maar verplicht zich ertoe de prijzen toe te passen die werden aangegeven op het moment dat de Klant zijn bestelling plaatst.
4. In de prijs inbegrepen is het recht van de Klant om binnen redelijke termijn twee à drie correctierondes met betrekking tot het product te vragen.
5. Tenzij schriftelijk anderszins overeengekomen, is in de prijs niet de levering inbegrepen van de elektronische bestanden op basis waarvan het eindproduct voor de Klant werd gegenereerd. 

Artikel 6. BETALING
1. Klanten dienen te betalen per overschrijving.
2. Prestaties die eenmalig factureerbaar zijn, worden door de Klant betaald voor de aanvang van de te leveren prestaties. Prestaties die maandelijks factureerbaar zijn, dienen ten laatste 14 kalenderdagen na factuurdatum te worden voldaan.
Elke niet betaalde factuur brengt vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling nalatigheidsintresten mee gelijk aan de rente bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handels- transacties. 

Facturen zijn betaalbaar binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.Als de factuur onbetaald blijft gedurende 10 dagen na de aangetekende verzending van een ingebrekestelling, zal de schuld bovendien worden verhoogd met 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 50 euro. Bamdesign heeft evenwel het recht om een hogere schadevergoeding te vorderen indien het een hogere reële schade kan aantonen. Bovendien heeft Bamdesign bij niet of laattijdige betaling van het factuurbedrag recht op een vergoeding voor de gerechtskosten.

3. Ingeval van niet betaling op de vervaldag, en na aangetekende ingebrekestelling, kan Bamdesign steeds de Overeenkomst beschouwen als van rechtswege ontbonden ten laste van de Klant, mits aangetekende melding hiervan aan de Klant. Bamdesign is gerechtigd om voor aanvang van de werken één of meerdere voorschotten te vragen.
4. Facturen worden enkel per aanvraag uitgekeerd aan rechtspersonen en eenmanszaken. Consumenten worden hiervan uitdrukkelijk uitgesloten en kunnen bijgevolg geen factuur aanvragen.
5. Bamdesign kan steeds zijn leveringsverplichtingen uitstellen tot ontvangst van de volledige betaling van alle door de Klant verschuldigde bedragen. Bamdesign behoudt steeds de exclusieve eigendom, met inbegrip van de intellectuele eigendom en onverminderd artikel 13, van alle bestelde producten tot de volledige betaling van alle verschuldigde bedragen uit deze Overeenkomst, ongeacht of de levering reeds heeft plaatsgevonden. 

Artikel 7. VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT

1. De Klant verstrekt de informatie en de elektronische bestanden die Bamdesign opvraagt en nodig heeft om de bestelling uit te voeren. De Klant staat in voor de juistheid, de volledigheid en de betrouwbaarheid van de door hem verstrekte informatie en elektronische bestanden. Bamdesign heeft het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment dat de Klant aan de voornoemde verplichtingen heeft voldaan.
2. Voor rekening en risico van de Klant zijn de door Bamdesign gemaakte extra kosten en extra uren, alsmede de overige schade voor de Klant, vanwege het niet, niet tijdig of niet behoorlijk verschaffen door de Klant van de informatie of elektronsische bestanden die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst. 

Artikel 8. LEVERING
1. Bamdesign verwerkt iedere bestelling zo spoedig mogelijk.
2. Leveringen vinden plaats op het door de Klant tijdens de totstandkoming van de Overeenkomst opgegeven (elektronisch adres). Zodra de te leveren producten op het opgegeven adres zijn geleverd, gaat het risico over op de Klant.
3. Bamdesign doet alles binnen zijn mogelijkheid om de overeengekomen levertijden te respecteren. Bamdesign is echter niet aansprakelijk voor leveringen die te laat komen of voor een bestelling die verloren raakt door onvoorziene omstandigheden of door overmacht. 

Artikel 9. KLACHTEN
Elke klacht of elk protest dient te gebeuren, behoorlijk gemotiveerd, via info@bamdesign.be binnen 5 werkdagen na respectievelijk de uitvoering van de opdracht of de factuurdatum, bij gebreke waaraan de Klant onherroepelijk wordt geacht de levering of de factuur zonder enig voorbehoud te hebben aanvaard en goedgekeurd. Als die termijn verstreken is zal de klacht of het protest niet langer ontvankelijk zijn. 

Artikel 10: OVERMACHT
1. Indien de Partijen de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen nakomen ten gevolge van overmacht dan worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat de Partijen alsnog in staat zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen.
2. Als de in het eerste lid bedoelde situatie zich voordoet, hebben de Partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen, zonder dat enig recht op schadevergoeding bestaat.
3. Onder overmacht wordt begrepen: de onvoorzienbaarheid of de (redelijke) onvermijdbaarheid waardoor de contractuele verplichtin- gen niet, niet tijdig, of niet behoorlijk kunnen worden uitgevoerd. Er wordt ook verwezen naar hetgeen de rechtspraak aanvaardt als zijnde overmacht. 

Artikel 11. AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARINGEN
1. Bamdesign is ten aanzien van de Klant uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse gevolg is van (een samenhangende serie van) toerekenbare zware fouten in de uitvoering van de Overeenkomst. De aansprakelijkheid van Bamdesign blijft steeds beperkt tot het totaalbedrag (excl. btw) dat de Klant heeft betaald voor de betrokken bestelling.
2. Bamdesign is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade van de Klant die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet behoorlijk presteren door Bamdesign.
3. Bamdesign is niet aansprakelijk voor schade van de Klant die ontstaat doordat de Klant aan Bamdesign niet, niet tijdig of niet behoorlijk de in artikel 7 bedoelde informatie en elektronische bestanden heeft verstrekt. 

4. De Klant vrijwaart Bamdesign voor aanspraken van derden en voor schade die het gevolg zijn van het niet, niet tijdig of niet behoorlijk verstrekken van de in artikel 7 bedoelde informatie en elektronische bestanden door de Klant. 

5. De Klant is verplicht om schadebeperkende maatregelen te nemen. Bamdesign heeft het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de geleverde Producten en diensten. 

6. De Klant vrijwaart Bamdesign voor aanspraken van derden (door Bamdesign ingeschakelde medewerkers en derden inbegrepen) die tijdens of door de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden ten gevolge van het handelen of nalaten van de Klant of van onveilige situaties in diens organisatie. 

Artikel 12. GEHEIMHOUDING
Partijen verbinden zich ertoe de commerciële en technische informatie en bedrijfsgeheimen die zij vernemen van de andere partij, zelfs na de beëindiging van de Overeenkomst, geheim te houden en enkel te gebruiken voor de uitvoering van de Overeenkomst. 

Artikel 13. INTELLECTUELE RECHTEN
1. De intellectuele eigendomsrechten (het auteursrecht inbegrepen) verbonden aan de voorlopige Producten die ontwikkeld werden door Bamdesign komen toe aan Bamdesign. Geen enkele voorlopige schets, illustratie, ontwerp of ander voorlopig of definitief Product mag gekopieerd of gereproduceerd worden, tenzij schriftelijk anders overeen gekomen.
2. Bij een bestelling van een ontwerp op maat verbindt de Klant er zich toe het ontwerp uitsluitend te gebruiken voor de toepassingen die door partijen werden overeengekomen, volgens de in de offerte beschreven aantallen. Bij ruimer gebruik dan overeengekomen dient een nieuwe overeenkomst met betrekking tot de andere gebruiksrechten te worden gesloten.
3. Bamdesign heeft ten alle tijde het recht om (details uit) een ontwerp op maat op te nemen in haar portfolio en te hergebruiken in andere toepassingen. 

Artikel 14. BEËINDIGING
Indien de Klant de Overeenkomst vroegtijdig verbreekt of opzegt, of indien de Overeenkomst door zijn toedoen niet verder kan worden uitgevoerd, is de Klant aan Bamdesign een vergoeding verschuldigd die overeenstemt met de door Bamdesign gepresteerde uren ten behoeve van de Klant. Deze vergoeding bedraagt minstens 20% van het totaalbedrag van de bestelling. Bovendien heeft Bamdesign in dat geval recht op een vergoeding voor de extra kosten die zij heeft gemaakt, en voor de door haar geleden winstderving. 

Artikel 15. TOEPASSELIJK RECHT, BEVOEGDE RECHTBANK 1. De Overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht.
2. Alle geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde recht- banken van het gerechtelijk arrondissement Limburg, afhankelijk van de waarde van het geschil. 

Artikel 16. NIETIGHEDEN
1. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of deels nietig, ongeldig en/of niet afdwingbaar zou zijn ten gevolge van een wetsbepaling, rechterlijke uitspraak of anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden.
2. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden niet geldig mocht zijn om een reden als bedoeld in het vorige lid, maar wel geldig zou zijn indien deze een beperktere omvang of strekking zou hebben, dan zal deze bepaling automatisch gelden met de verstrekendste of omvangrijkste beperktere omvang of strekking waarmee of waarin zij wel geldig is.